28 dec 2015

lange wapper – oosterweel - liefkenshoek

Dit is een vervolg op een bijdrage die ik anderhalf jaar geleden al postte op mijn "moederblog" xyg-mijn gedacht . Ondertussen ijvert de actiegroep Liefkenshoek Tolvrij voor minstens een testfase als stap in de goede richting wat betreft de oplossing van het mobiliteitsprobleem rond Antwerpen.
Omdat de oplossing van die miserie een en/en-verhaal is, kan ik niet anders dan oproepen tot het ondertekenen van de petitie voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel.
  • Hierna mijn oorspronkelijk bericht.
liefkenshoek tolvrij
Wie gehoopt had dat de heisa rond Lange Wapper, Oosterweel en Arum Sum zou luwen na het referendum, kan maar beter beginnen geloven in rijstpap met zilveren lepels.
Om het even welk project het uiteindelijk haalt – als er al wat zou van komen - , het wordt een overbodig geldverslindend monster. Terwijl er stukken goedkopere en efficiëntere manieren zijn om iets te doen aan zowel de mobiliteits- als milieuproblematiek rond de Metropool.
liefkenshoek210De meest voor de hand liggende oplossing ís er gewoon al: de Liefkenshoektunnel. Ik rij er regelmatig zelf door, gewoonlijk hoofdschuddend van onbegrip voor het feit dat het daar nooit druk is. Vorig jaar reden gemiddeld amper 800 voertuigen per uur - waarvan ocharme 300 vrachtwagens - door de pijp. Maak dat ding toch gewoon gratis! Reken maar dat een hoop vrachtveerkeer richting Rotterdam, zelfs Utrecht en bij uitbreiding heel Nederland, Noord-Duitsland, Scandinavië, voor dit alternatief zou kiezen.
Ik heb het voor de zekerheid zelf nog eens uitgerekend en het verschil is nog kleiner dan ik dacht: wie vanuit Rotterdam via Bergen-op-Zoom en de Liefkenshoek richting Gent rijdt, hoeft amper 5 kilometer meer asfalt te vreten dan wie de E19 blijft volgen en voor de Kennedytunnel kiest. Vijf luizige kilometertjes, op zich laagdrempelig genoeg om zelfs de meest zuinige sleurhutrijder te bekeren. Helaas is daar ook de dijk van 4.5 euro voor personenwagens, 16 euro voor vrachtwagens. Voor die prijs kan je inderdaad beter omrijden.
Natuurlijk is deze ingreep niet alleen zaligmakend en zijn flankerende maatregelen nodig om de doorstroming te verbeteren. Zoals een dynamische verkeersgeleiding met serieuze signalisatie en doortastende handhaving. Overigens zijn op dit vlak dringend initiatieven nodig in heel fileland.
Erg hoopvol ben ik echter niet: de concessie van de tunnel ligt tot 2037 vast. Overnemen of uitkopen is geen optie, omdat de NV Liefkenshoektunnel in handen is van een aantal aannemingsbedrijven. Betonbaronnen en politici, dat durft al eens samen aan tafel te zitten of golf te spelen, waarbij het al eens gaat over openbare werken en andere grote projecten en aanbestedingen en beheerraden en van die dingen…
Geen tekening nodig, zeker?
2009.10.16 WAPPER2

Geen opmerkingen: