28 dec 2015

eurotunnel

eurotunnel koerier engelandIk mocht vandaag naar London voor een ophaling. Daarvoor moet je Het Kanaal over, door of onder.
  • Zwemmen is sedert kort geen optie meer, wegens veel te strenge reglementering en in deze tijd van het jaar bovendien veel te koud.
  • Vliegen zou kunnen, ware het niet dat de op te halen spullen niet als handbagage meekunnen.
  • De Ferry is eigenlijk de leukste optie, maar relatief duur en tijdrovend.
  • Dus werd het zoals gewoonlijk Eurotunnel, le Tunnel sous la Manche.
eurotunnel koeriersdienst londenVlot, relax en van alle meerkeuzemogelijkheden de voordeligste. Al viel dat deze keer tegen.. De tarifering gaat een beetje zoals in de luchtvaart: een spel van vraag en aanbod gecombineerd met vroeg boeken versus last minute.
(Het begin van) de krokusvakantie bleek niet het goedkoopste moment te zijn om de ondertocht te maken.
Overigens heb ik geen probleem met deze manier van prijszetting... Meer moeite heb ik met het onderscheid tussen toerisme en vrachtverkeer dat wordt gemaakt. Voor bestelwagens zit het tegenwoordig zo:
  • ben je leeg, of heb je maximum 300 kilo of 3 kubieke meter niet-commerciële goederen bij je, dan mag je aan toeristenprijs over
  • heb je meer bij je, of spullen die wėl voor verkoop bestemd zijn, dan betaal je het vrachttarief... dat meer dan het dubbele bedraagt.
2022.03 EUROTUNNEL4Nu ben ik meestal onderweg met inhuurmateriaal, dus geen nieuwe goederen. Bijgevolg val ik onder de goedkopere categorie. Maar toch blijf ik het een rare kronkel vinden, waaraan ik me al jarenlang elke keer weer erger. Nog steeds vind ik het vreemd dat je bedrijven uitmelkt, omdat die de overtocht sowieso moeten maken bij gebrek aan alternatief. Terwijl je zo eigenlijk de bloei en groei van de economie hindert.
Overigens doen ook de ferrymaatschappijen hier op grote schaal aan mee. Ook elders in Europa, zoals ik ontdekte toen ik twee weken geleden mijn rit nar Kopenhagen aan het voorbereiden was.
Enfin, ondertussen hebben we de overkant bereikt en zijn we in "dear old Blighty". Weer even concentreren op het links rijden. Zodat we het goed kunnen tegen volgend jaar, wanneer we de London Olympics ongetwijfeld mee aan de gang helpen houden...

Geen opmerkingen: